Jejich primární funkcí je sloužit jako materiální důkaz pocty, úspěchu a záruky, že právě jejich držitel je ten nej. Trofeje, ceny, ocenění. Ať se jim říká jakkoliv, jejich vizuální stránka by se rozhodně neměla podceňovat, neboť i vzhled je v tomto případě to, co zvyšuje celkovou prestiž. Přinášíme vám výběr několika trofejí, které tento fakt dokazují.
Český lev odkazující na Ladu i kubismus
Původní vzhled sošky filmového ocenění Český lev z dílny Jakuba Švédy je notoricky známý. Byl velký, těžký a po mnoho let také ikonický. Později ovšem přišel drobnější redesign a před pěti lety také zcela nový návrh. Tentokrát však ze studia Qubus. Ale ani ten se na filmovém výslunní dlouho neohřál, neboť v půlce února 2018 Česká filmová a televizní akademie přišla s úplně jiným pojetím.
Toho se zhostil společně se sklárnou Rückl výtvarník Rony Plesl. Soška skládající se ze dvou částí – samotného lva a ručně vyráběného podstavce – odkazuje na mnohé české tradice jak v umění, tak v kultuře. “Při tvorbě návrhu jsem se inspiroval poetikou Josefa Lady a tvaroslovím českého kubismu,” komentuje Rony Plesl a dodává, že zpracování mimo jiné odkazuje i na estetiku české brusičské tradice.
Nová soška tak získává zcela nový ráz. Je řízná, ostrá, zároveň si zachovává majestátnost, tradici a eleganci. A jak řekl přímo Plesl: “Chtěl jsem lva milého a vstřícného.” K tomu lze snad jen dodat, že také lva reprezentativního a posouvajícího soutěž na vyšší a čerstvější level.
Nadčasová koruna pro Sportovce roku
Mnozí to možná netuší, ale anketa Sportovec roku je vůbec nejstarší svého druhu v České republice. “První vyhlášení se konalo již v roce 1959 a už v té době byl sportovec obdarován trofejí v podobě koruny. V té době však pozlacené a menší, než je ta současná. Původní design trofeje ovšem zanikl společně s rozdělením Československa. Trofej byla putovní a dodnes se nedopátralo, u kterého sportovce nakonec zůstala,” vysvětluje Zdeněk Pavlis, předseda Klubu sportovních novinářů.
Už tři roky od vzniku ČR se ale anketa dočkala nové ceny. Autorka Alena Matějková, jež je absolventkou ateliéru skla na pražské UMPRUM, si v návrhu ponechala koncept korunky, změnila ale její velikost i materiál. Současná křišťálová koruna je tak založena na geometrických tvarech a ostrých liniích, které zjemňuje až kulatý podstavec s uvedenými jmény každoročních vítězů.
Více zde.